İslam Medeniyeti, Bilim Tarihi / Meydan Okuma #15

15. En çok merak ettiğin bir şeyi araştır, iyice öğren bize de anlat. Bilgileri paylaşalım belki başkasına farklı bir şekilde temas eder ne dersin ?

Sevgili Ezgi her soruyu öyle güzel ve özenle hazırlamış ki her biri ayrı zevkli. Bugün de birbirimize faydalı olabileceğimiz, güzel şeyler öğreneceğimiz harika bir gün :) Haydi başlayalım!

Üniversitede geçtiğimiz yıllarda benim ilgi ve alakamı çokça cezbeden bir ders görmüştük. İslam Medeniyeti.
Daha önce bu kavramı çok kez duymuştum lakin içi dolu bir kavram değildi benim için. Ta ki bu dersi görene kadar. En dolu iyikilerden biridir benim için. Çünkü İslam Medeniyetinin büyüklüğünü, evrenselliğini ve naifliğini bu ders vesilesi ile öğrendim. Ve canım hocam sayesinde de bu alandaki okumalarımı artırdım. 

"Medeniyet;ruhumuzla, aklımızla, kalbimizle ilgili bir evrensel gerçekleşiştir. Bir tarihi oluş ve değişimdir."
Özetle Medeniyet, insan hayatına ilişkin maddi ve manevi bütün temel unsurları kapsamaktadır.

İslam coğrafyası içinde, birçok Müslüman bilim insanı ve alim yetişmiş ve bu medeniyet kavramının içini hakkını vererek doldurmuşlardır. Bu çerçevede medeniyetimize katkısı bulunmuş o birçok isimden birini zikretmek istiyorum.

FUAT SEZGİN;

Fuat Sezgin Hoca'yı çok geç tanıdım. Bu beni biraz üzse de, er ya da geç tanımış olmak da benim için güzel bir başlangıç oldu. Medeniyet dersimiz dahilinde hocamız, Fuat Sezgin'in Bilim Tarihi Sohbetleri (Söyleşi) kitabını okumamızı istemişti. Sürükleyici bir kitap. Tam anlamıyla sohbet tadında. İşte tanışmamız bu kitap vesilesi ile oldu;




Fuat Sezgin Hoca kendini bilime ve ilime adamış biriydi. Geçtiğimiz yıl Haziran ayında vefat etti. Ve ben böyle zengin bir insana hakkıyla sahip çıkamayışımıza çok üzüldüm. 

Günde 17 saat bir çalışma düzeni varmış. Kitapta da bahsi geçiyor. Birçok dil öğrenmiş ve bu dillerden çokça kıymetli eserler tercüme ederek bizlere kazandırmıştır. Bunun yanı sıra kitabın da ana konusu olan bilim tarihi üzerine çalışmalar yapmıştır. İslam Bilim Tarihini detaylı bir şekilde araştırmış ve bize, yani bizim medeniyetimize ait bilimsel çalışmaları ortaya koymuştur.

Biruni, İbn Nedim, İbn Sina, Huneyn bin İshak, el-Kindi, İbn Heysem, Cezeri, Cabir b. Hayyan ve nicesi... Kitapta bahsi geçen önemli İslam bilim adamları ve alimlerdendir. Bu isimler ilkleri öne süren ve alanlarında çok iyi çalışmalar yapan isimlerdir. 

Şöyle ki ;

el-Kindi: İlk İslam filozofudur.

İbn Heysem: Gözle ilgili araştırmalar yapmıştır. Ve görmenin nasıl gerçekleştiğini doğru bir şekilde ortaya koyan kişidir. Bu bilgiyi Oklid'in ortaya attığı gibi yanlış bir bilgi mevcut.Maalesef.

Cezeri: Makine ve eşya alanında birçok icadı mevcuttur. Su pompaları, su kuyuları gibi

Cabir b. Hayyan: Kimya alanında kendisini gerçek manada ortaya koymuş ve bu sebeple Batılılar tarafından Modern Kimyanın kurucusu olarak anılmıştır.

Kendisinin tıp alanında da çalışmaları mevcuttur. Hatta tüp bebek tedavisi için ayrıntılı bilgi paylaşımları olmuştur.

İbn Nedim: Müslümanların ilk bilim tarihçisidir.

Biruni: 11.yy'da Amerika'nın mevcut (bir kıta) olduğunu söyleyen ilk kişidir.

Burada önemli bir husus da şudur bana göre;

Fuat Sezgin bu husustan kitapta şu şekilde bahsediyor: "Kaynak veren tek kültür dünyası İslam kültür dünyasıdır. Avrupalılarda kaynak verme mefhumu yoktur." Tercüme ettikleri kitapları ya kendilerine ya da Yunanlılara nispet ettiklerini ekliyor. İbn Sina'nın taşlara dair kitabını Aristo'ya mal etmeleri gibi. Ya da Huneyn bin İshak'ın kitabını Galen'e nispet etmeleri...

İşte benim merak ettiğim, ilgimi celbeden konu İslam Medeniyeti ve bu bağlamda bilim tarihimizdi. Umuyorum sizi sıkmayan bir konu seçmişimdir. Ve umarım sizde de merak uyandırabilmiş bir yazı olmuştur. Buraya kadar sabırla okuduğunuz için çok teşekkür ederim :) İyi ki varsınız.


Yorumlar

Furkan YETEK dedi ki…
Paylaşımlarınızı severek takip etmeye çalışıyorum daha nice paylaşımlarınız olur inşaallah...Sıkılmadan dirayetle :)...Selam ve Dua ile...

Selam ziyareti :)
deeptone dedi ki…
saool yaaa hiçbirinin ismini duymamışım, bi incelemeye almalııı :)
ezgi dedi ki…
Hiç de sıkmadın, çok zevk aldım okurken.. Emeğine, fikrine sağlık..
Soruları sevmiş olman mutlu etti..
Ne bilgiler temas etti, çok da mutlu etti.
Ayşenur Yılmaz dedi ki…
Çok teşekkür ederim, dilerim hepimizin olsun.
Ayşenur Yılmaz dedi ki…
Kesinlikle incelenmeliler. Didik didik edilmeli hatta :)
Ayşenur Yılmaz dedi ki…
Fayda sağladıysa da ne mutlu bana :)
Gerçekten çok güzel, yepyeni şeyler öğrendik birbirimizden..